torsdag den 11. oktober 2007








Kære alle,

Så er vi nået til Travemünde, og står foran at få masten lagt ned på dæk. Det har ikke været en uge uden udfordringer. Inden vi overhoved fik lagt ud fra Sletten havn, fik vi motorstop. Udluftning fra holdingtank var koblet med udluftning fra dieseltank (ups Claes!), men det resultat at der kom vand i dieseltanken. Tom Havnesmedie - dagens helt - trådte til og hjalp med at tømme tanken. Alle filtre blev samtidig skiftet. Kl. 15:00 kunne motoren igen og vi satte kursen mod Skovshoved. Med kraftig blæst og på kryds forsøgte vi at lægge til noget før i Taarbæk havn. Kun på indsejlingsmolen var der plads. Under fortøjringen kom en Yngling Skolebåd susende ind og kolliderede lige ind i siden på Sweetie mens børnene stod ved rælingen og fodrede svaner. Den lavede en rids langs siden. Båden lå så uroligt, at vi sejlede videre til Skovshoved for motor – her startede regnen. Under søgning efter plads vendte vi skibet i havnen, men vinden drev os ind i en fortøjret lille fiskebåd og en lille speedbåd. Mens Claes forsøgte at styre lå jeg og skubbede fra indtil min fod endte som fender – så var det ikke sjovt længere. Vi bukserede så ind på en optaget plads, men hvem ville mon komme i havn en efterårs torsdag aften i regnvejr.

Ved indsejling til Fakse Ladeplads kunne vi i mørket ikke få øje på en indsejlings sydbøje. Her kom e-søkortet til sin ret, så vi kunne navigere så tæt , at projektørlampen kunne fange reflekserne på bøjen. Fantastisk stor hjælp. Vi kan mærke at det er ved at være efterår, for vinden er kold og vi fryser, når solen er gået ned.

Sejlede til Madsnedø Marina for at få et professionelt syn på skrammen vi fik i Taarbæk. Det kan ordnes med en polering, så heldigvis var det ikke så slemt.

Med vind i ryggen lagde vi kursen mod Gedser. Vi rundede 8 knob og solen skinnede. Rigtig dejlig start. Dog havde vi ikke checket havnen godt nok, for det viste sig, at havnen lå efter færgehavnen. I mørket sejlede vi ind i færgehavnen, da det elektroniske søkort viste en passage, som ikke var der, så vi måtte vende om og udenom. Fik efterfølgende øje på YBY reklekser (vestbøje) - her var navigatøren meget stolt. Efter at have drejet om vestmærket fik vi øje på indsejlingslysene til havnen. Hvad vi ikke kunne se var vi skulle sejle et stykke ud efter vestmærket og fange de røde/grønne indsejlingsbøjer. Vi stødte på et sandrev på 1.5 m. I bak forsøgte vi at komme fri, men vi humpede kun lidt over grunden - det så ikke ud som vi rørte os ud af flækken. Men helt galt kunne det ikke gå, for vi kunne altid GÅ i land!!. Pludselig vendte stævnen, men vi sad stadig fast. Vestmærket var ikke mere end 10m fra os, så vi sigtede mod mærket og gav gas fremad. Vi humpede langsomt hen over grunden kom endelig fri. Det kan nok være at der her blev slebet lidt rust af navigatøren (undertegnede), og at søkortne bliver checket mere omhyggeligt fremover.

Og så videre til Fehmern. Havnefogeden i Gedser anbefalede os at krydse østersøen i godt vejr, af hensyn til børnene og samtidig ville det dele distancen til Lübeck op i to. I indsejlingen mødte vi en u-båd på bedding - et ubådsmuseum. Til sammenligning med pladsen i u-båden er vores jo nu en helt luksusbåd!!.

Syd for Fehmern lå mange lystfiskere. Vi stoppede motoren og satte snøren ud. Claes startede med at fange en lille torsk. Isabell ville også prøve, og kort efter fangede hun en torsk på omkring 2 kg. Så var aftensmaden reddet.